Normal_rss_entry-186577

De zomermaanden zijn gouden tijden voor leveranciers van de digitale volgapparatuur in onder meer kinderhorloges. Zij verkopen voor de zomervakantie bijna dubbel zo veel trackers als in andere maanden.

"Als we de verkoopcijfers van afgelopen januari (500) afzetten tegen die van mei en de huidige maand (850), zien we een stijging van zeventig procent. Die vakantiepieken komen elk jaar terug. We verwachten ook dat ze nog verder zullen groeien, juist omdat de volgsystemen steeds meer ingeburgerd raken", zegt Wendy Hofman van het bedrijf Spotter.

Uit marktonderzoek van Sherloq onder vijfhonderd ouders blijkt dat 35 procent van de ouders de locatie van hun buiten spelende kinderen in de gaten houdt met een gps-tracker. De rest van de ouders (65 procent) overweegt de aanschaf hiervan.

Vooral ouders van jonge kinderen die nog geen smartphone hebben, maken gebruik van deze ’virtuele vinger aan de pols’ zoals horloges en bijvoorbeeld locatieverraders in sleutelhangers. 90 procent van de ouders zegt dat hun kinderen weten dat ze via volg-apps in de gaten worden gehouden. Veel ouders maken zich zorgen nu de zomervakantie nadert, waarmee de veilige schoolomgeving wekenlang verdwijnt.

Door: ANP