29 januari 2019 om 15:42
< 1 min lezen

‘Meer schermtijd leidt tot slechtere score op ontwikkelingstoets bij kleuters’

Peuters en kleuters die meer tijd voor een scherm van een tablet, computer of televisie doorbrengen, hebben een lagere score op ontwikkelingstoetsen. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Calgary, meldt NU.nl.

Tijdens de meerjarige studie bleek dat tweejarige kinderen gemiddeld 2,4 uur per dag naar een scherm keken. Kinderen van 36 maanden keken 3,6 uur per dag en bij kinderen van 5 jaar was er juist weer afname te zien naar 1,6 uur per dag. Dat laatste komt waarschijnlijk door dat kinderen van die leeftijd naar school gaan, waardoor er minder tijd voor een tablet, computer of televisie overblijft. 
 
Volgens de onderzoekers is een duidelijk verband tussen meer schermtijd bij een leeftijd van 2 jaar en een slechtere score op ontwikkelingstoetsen bij een leeftijd van 36 maanden. Dit gegeven was ook terug te vinden bij kinderen van 36 maanden die meer schermtijd hadden. Hun ontwikkelingsscore was lager toen ze 5 jaar waren. 
 
Er was dus een significant slechtere score op de toetsen te zien als een kind meer schermtijd had. Maar andersom was niet altijd het geval: een slechte score wees niet altijd op veel schermtijd. De onderzoekers konden geen harde grens aangeven waarboven schermtijd nadelig wordt. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Basisonderwijs

    Staatssecretaris Becking wil sneller een besluit nemen voor ouders met richtingsbezwaren

    Vandaag om 13:12
    • Basisonderwijs

    Lerarentekort daalt wel, maar vooral in de Randstad is er nog een groot probleem

    Vandaag om 12:28

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant