28 oktober 2016 om 13:41
< 1 min lezen

Hoogbegaafdheid voor kleuterleidster lastig te herkennen

Kinderopvangmedewerkers zijn vaak niet op de hoogte van alle kenmerken die bij jonge kinderen kunnen duiden op hoogbegaafdheid. Dat blijkt uit onderzoek van begaafdheidsdeskundige Ragnild Zonneveld. Veel pedagogisch medewerkers weten wel op welke cognitieve eigenschappen zij moeten letten, maar andere kenmerken, zoals gedrag, weten zij minder goed te interpreteren als een teken van mogelijke hoogbegaafdheid. Dit meldt Kinderopvangtotaal.

Voor de opleiding ECHA Specialist in Gifted Education van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek onderzocht Zonneveld de kennis van pedagogisch medewerkers over ontwikkelingsvoorsprongen bij jonge kinderen en het herkennen hiervan. Kinderopvangmedewerkers gaven zelf te kennen moeite te hebben met het signaleren van bijvoorbeeld gedragskenmerken van hoogbegaafdheid. Van een kind dat druk of intens gedrag vertoond, wordt al gauw gedacht dat het ADHD of autisme heeft.

Volgens Zonneveld zijn zowel kleuterleidsters als kinderen erbij gebaat als pedagogisch medewerker getraind worden in het (vroeg)signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong. Pm’ers die in hun opleiding les hebben gehad over hoogbegaafdheid geven te kennen dat deze informatie voor hen van belang is geweest.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Nabestaanden van dodelijk Stint-ongeluk verlaten rechtszaal bij laatste woorden directeuren

    Vandaag om 14:23
    • Kinderopvang

    ‘Stint niet op hol geslagen tijdens dodelijk ongeluk in Oss’

    Gisteren om 11:51

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant