3 oktober 2012 om 14:29
< 1 min lezen

Positief rapport over pedagogische kwaliteit buitenschoolse opvang

AMSTERDAM - Met de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland zit het goed. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport 'Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang' van het Kohnstamm Instituut. Dit rapport werd afgelopen maandag gepresenteerd. Dat meldt de website van het Kohnstamm Instituut.

In het voorjaar van 2011 is de eerste landelijke peiling uitgevoerd naar de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland. Die kwaliteit blijkt, over het geheel genomen, voldoende tot ruim voldoende. Zowel voor de organisatorische kenmerken als voor het contact tussen pedagogisch medewerkers en kinderen.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 78 BSO’s, willekeurig geselecteerd uit 4.600 locaties. Tijdens de bezoeken aan de BSO’s werden interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen gefilmd. Deze zijn later door getrainde beoordelaars bekeken met aandacht voor zes interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers. De eerste drie vaardigheden hebben vooral betrekking op de verzorging van de kinderen en op hun welbevinden. De overige drie vaardigheden zijn meer educatief, gericht op het stimuleren van de ontwikkeling.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    ‘Stint niet op hol geslagen tijdens dodelijk ongeluk in Oss’

    Gisteren om 11:51
    • Kinderopvang

    Openbaar Ministerie eist ruim vijf jaar gevangenisstraf tegen Stint-ondernemers

    Gisteren om 09:06

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant