Studenten werken aan duurzame oplossingen voor diverse organisaties

Gedurende twintig weken werkten studenten van de groene opleidingen van Hogeschool Inholland aan duurzaamheidsvraagstukken voor nationale en internationale bedrijven, onderwijsinstellingen en gemeentes. Van het ontwikkelen van plantaardige yoghurt van veldbonen en het verduurzamen van de tuinbouwsector in Marokko, tot het ontwerpen van een duurzame stadsboerderij en voortgezet onderwijs in vertical farms. Studenten laten werken aan duurzame oplossingen voor échte maatschappelijke vraagstukken: een win-win-situatie. Dat meldt Hogeschool Inholland.

“Onze studenten zijn van een bevlogen generatie die wil werken aan innovatieve ideeën en praktische oplossingen. In de Green Juniors projecten hebben ze de tijd om met een frisse blik naar multidisciplinaire vraagstukken te kijken die bij organisaties vaak niet aan bod komen. Daarmee doen de studenten waardevolle praktijkervaring op, leren ze van de experts die hen begeleiden en bouwen ze aan hun netwerk. Een mooie win-win dus”, aldus docent Frank van der Helm. 

Verduurzamen van plantaardige producten 

Plantaardige vervangers voor dierlijke producten worden veelal gemaakt van soja. Deze wordt geïmporteerd vanuit verre landen, niet erg duurzaam dus. Om plantaardige producten te verduurzamen, doet een consortium van werkveld en onderwijs in het project Bean me up! onderzoek naar de mogelijkheden van het gebruiken van lokaal geteelde veldbonen. De veldboon is vanwege het hoge eiwitgehalte en duurzaamheid erg geschikt, alleen maakt een ongewenste bijsmaak het gebruik voor voedingsproducten nu nog lastig. Food Commerce & Technology studenten Joppe van Baar en Sam Hanou gingen de uitdaging aan om een fermentatieproces te ontwikkelen waarbij de off-taste van de veldboon wordt geneutraliseerd. En met succes! “Heel knap hoe de studenten hebben gespeeld met veldbonenmelk en enzymen om de suikers vrij te spelen die nodig zijn voor fermentatie tot yoghurt” aldus lector Feike van der Leij. Uiteindelijk hebben de studenten sensorische testen kunnen doen met hun yoghurt, tijdens de Dag van het Onderwijs & Onderzoek. Als klap op de vuurpijl werd hun project beloond met de FICA juryprijs tijdens het FICA Winter Event

Tuinbouw in Marokko 

In opdracht van Learning Community Greenport Horti Campus en als onderdeel van Groenpact versnellingsprogramma Internationalisering, gingen een groep Tuinbouw & Agribusiness studenten aan de slag met het verduurzamen van de tuinbouw in Marokko. Op dit moment wordt daar namelijk 100 liter water verbruikt voor het verbouwen van 1 kilo tomaten. En dat kan, met de juiste kennis en technieken, veel duurzamer vertelt student Justin Middelburg. “Op dit moment wordt er in Marokko nog in de grond geteeld. Maar in de kas kun je het klimaat beter besturen en water circuleren. Daar heb je maar 5 liter water nodig voor 1 kilo tomaten.” Op dit moment kampt het land met een watertekort, dus een innovatie als deze zou hier echt verschil in kunnen maken.  

Om bij te kunnen dragen aan deze verduurzaming deden de studenten verkennend onderzoek naar de scholingsmogelijkheden voor tuinbouwstudenten en –professionals in Marokko. De studenten reisden af naar Agadir om onder andere een bezoek te brengen aan de University of IAV Hassan II. Daar gingen ze in gesprek met tuinbouwstudenten over hun curriculum en mogelijkheden om dit innovatiever te maken. De studenten bezochten ook tuinbouwbedrijven en zagen met eigen ogen hoe de teelt daar nu gaat. “Het is altijd een eye opener om te zien hoe de sector in andere landen is. Het brengt ook weer mooie kansen met zich mee voor de Nederlandse tuinbouwsector”, aldus student Bas van Dijk. Want een samenwerking tussen de Nederlandse en Marokkaanse tuinbouwsector is voor beide landen een interessante kans. “In Marokko kun je in hele andere seizoenen telen dan in Nederland. Hier ligt in de winter de tomatenproductie stil, zeker nu de energieprijzen zo hoog zijn. In Marokko ligt die teelt dan weer stil in de zomer vanwege de hitte. Door samen te werken kan er het hele jaar rond geteeld worden.” En dat is niet alleen financieel aantrekkelijk, maar ook duurzamer. “In Nederland pompen we heel veel energie onze kassen in, in landen als Marokko hoeft dat niet.”  

Tijdens hun bezoek aan Agadir werd op het terrein van de universiteit de eerste glazen kas geopend. Deze zal gebruikt worden voor onderzoek, onderwijs en training. Een mooie eerste stap in de richting van een duurzame sector! 

Stadsboerderij Schotertuin in Haarlem

In opdracht van Natuur en Milieu Educatie (NWE) van de gemeente Haarlem gingen Landscape and Environment Management studenten aan de slag met het ontwerpen van de Stadsboerderij Schotertuin 2.0 in het Schoterbos. Ze werkten samen met Bouwkunde studenten van Inholland om tot een integraal ontwerp te komen. Duurzaamheid, ecologie, habitateisen voor dieren en educatie stonden in het ontwerpproces centraal. “Omdat het Schoterbos een waterrijke omgeving is met veel flora en fauna, hebben we bijvoorbeeld natuurvriendelijke oevers in het ontwerp verwerkt. Die maken de overgang van land naar het water makkelijker voor dieren. Ook hebben we een wadi ontworpen, deze kan water opvangen én speelt een belangrijke rol voor amfibieën” vertelt student Simon van den Bos. Naast de natuurlijke dieren die voorkomen in het gebied, zullen er schapen, geiten, varkens, kippen en ezels gehouden worden op de boerderij. Ook hiervoor ontwierpen de studenten verblijven die voldoen aan de habitatseisen van de dieren. “Verder vroeg de gemeente ons om na te denken over de mogelijkheden voor educatie op de Stadboerderij 2.0. Door bijvoorbeeld een steiger te plaatsen in de natuurvriendelijke oever kunnen kinderen met schepnetjes vissen naar onderwaterdieren” legt student Max Püttman uit.  

Het Groene Kalf 

De projecten werden feestelijk afgesloten tijdens het Green Juniors Film Festival in Delft. De studenten maakten een film over hun project en deze werd getoond aan opdrachtgevers, docenten, studenten en een vakjury. De jury nomineerde de drie beste films. Uiteindelijk was de eer aan juryvoorzitter Vincent Hodde van het Eye Filmmuseum om Het Groene Kalf uit te reiken aan de winnende groep. De prijs ging naar studenten die een vertical farm realiseerden in de TechTuin van het Damstede Technasium. In deze kassen kunnen de leerlingen kennismaken met de tuinbouwsector en de technieken achter het verbouwen van gezond en duurzaam eten. Hiervoor ontwikkelden de studenten ook lesmateriaal. “We zijn erg blij met het resultaat van dit project. Op deze manier maken onze leerlingen kennis met de technologieën die voor toekomstige en innovatieve voedselproductie gebruikt worden”, complimenteert opdrachtgever Iris Weyer hen. De groep ging niet alleen naar huis met Het Groene Kalf, maar werd ook beloond met een mooie geldprijs! 

Door: Nationale Onderwijsgids