Hotelschool The Hague gaat unieke samenwerking aan met zes ziekenhuizen

Studenten Hotelschool The Hague ontwikkelen innovatieve business modellen om patiëntervaringen te verbeteren binnen ziekenhuiszorg. De deelnemende ziekenhuizen Haaglanden Medisch Centrum, OLVG ziekenhuizen te Amsterdam, IJsselland Ziekenhuis, Noordwest Ziekenhuisgroep locaties Alkmaar en Den Helder werken hiertoe samen met ruim 100 hotelschoolstudenten van Hotelschool The Hague. Dit meldt Hotelschool The Hague.

Aan de hand van een onderzoeksbriefing gaan zij aan de slag om nieuwe innovatieve hospitality concepten te ontwikkelen. Duidelijk is dat er gelijkenissen zijn op het gebied van dienstverlening in ziekenhuizen en hotels. De innovatieve denkers van Hotelschool The Hague ontwikkelen in een periode van tien weken concepten om de patiëntervaring te verbeteren. De betrokken coaches van Hotelschool The Hague zullen tezamen met de ziekenhuizen de eindresultaten beoordelen.
 

Business Model Innovation 

Voor het vak Business Model Innovation (BMI) werken derdejaarsstudenten samen met het bedrijfsleven aan concrete innovatie opdrachten op het gebied van hospitality. Studenten bedenken op basis van het Design Thinking model, zowel individueel als in teamverband, innovatieve oplossingen voor problemen. De bedachte oplossingen worden vervolgens getest, verbeterd en verder doorontwikkeld totdat een gevalideerd nieuw business model is ontstaan. Recente opdrachtgevers waren onder andere MCI, World Forum, Unicef en PwC.
 
“Maatschappelijke veranderingen hebben grote invloed op ziekenhuizen. Aan de patiëntkant neemt de gemiddelde leeftijd toe en hun en hun zorgvraag wordt steeds complexer. Aan bestuurszijde staan ziekenhuizen steeds meer onder druk om hun prestaties te verbeteren en wordt de patiëntervaring genoemd als een van de belangrijkste indicatoren voor het succes van het ziekenhuis. Niet alleen Hotelschool The Hague, maar alle belanghebbenden, variërend van patiënten, cliëntenraden, medewerkers tot ziekenhuisbesturen, benoemen de patiëntervaring als een zeer belangrijke indicator voor de kwaliteit van het ziekenhuis.”, aldus Dr. Angelique Lombarts Professor in Hospitality, Happiness and Care at Hotelschool The Hague.
 
Door: Nationale Onderwijsgids