3 juni 2016 om 17:41
< 1 min lezen

Docent wil ervaringsdeskundige integreren in onderwijs

Alie Weerman, docente SPH bij Windesheim promoveerde op 30 mei cum laude bij de VU op haar levenswerk: ervaringsdeskundigheid als extra bron van kennis in het sociaal werk en het onderwijs. Weerman pleit in haar proefschrift voor het wegnemen van de strikte scheiding die er in het sociaal werk en het onderwijs bestaat tussen de wereld van de ervaringsdeskundige en die van de professionele hulpverlener. Dat meldt Windesheim.

Haar inzet om ervaringsdeskundigheid te integreren in het vakgebied en in het onderwijs heeft succes gehad. Ervaringsdeskundigheid bestaat al enige jaren als afstudeerrichting bij Windesheim. Inmiddels stijgt de vraag naar deze sociaal werkers met een Plus omdat zowel cliënten als zorginstellingen de meerwaarde ervaren van hulpverleners die hun eigen ervaringen professioneel inzetten.

Het proefschrift van Weerman is een belangrijke steunpilaar voor de rol van professioneel opgeleide ervaringsdeskundigen in het werkveld. Ze is inmiddels een veelgevraagd persoon en geeft regelmatig lezingen over dit onderwerp. Het boek met het promotieonderzoek van Alie Weerman is verschenen onder de titel ‘Ervaringsdeskundige zorg- en dienstverleners. Stigma, verslaving en existentiële transformatie’ bij uitgeverij Eburon.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • HBO

    ECIO publiceert De Staat van Inclusief Onderwijs 2025

    Vandaag om 13:34
    • HBO

    Scholieren die tijdens coronacrisis hulp kregen, kwamen later vaker in de problemen

    Vandaag om 09:08

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant