16 april 2013 om 15:20
< 1 min lezen

Leraren maken weinig gebruik van onderhandelen bij beoordeling

DEN HAAG - Op 18 april promoveert NWO-onderzoeker Christel Verberg aan de Universiteit Leiden op haar onderzoek naar het onderhandelend beoordelen van docenten in het mbo-verpleegkundeonderwijs, waaruit naar voren komt dat veel leerkrachten leermogelijkheden onbenut laten door het niet zien of gebruiken van onderhandelingsruimte.

Het niet gebruik maken van deze mogelijkheid is jammer, omdat veel docenten een onderhandelingsgesprek over het eigen leerproces als erg positief ervaren voor hun professionele ontwikkeling, maar door hun terughoudendheid in het onderhandelen niet optimaal gebruik maken van de beoordeling.

Voor het onderzoek koppelde Verberg docenten aan assessoren (meestal ervaren collega’s) en liet ze hen een beoordeling geven over het functioneren van de docenten. Hoewel de docenten de gesprekken erg positief beoordeelden, maakten ze weinig gebruik van hun mogelijkheden tot onderhandeling.

Het onderzoek biedt meer inzicht in de beoordelingen van docenten. “De geboden onderhandelingsruimte hebben ze echter niet optimaal benut. Ik zag dat er slechts in beperkte mate werd onderhandeld”, aldus Verberg. Als reden hiervan geeft ze aan dat veel collega’s het moeilijk vinden elkaar te confronteren met een kritische mening en de werkverhoudingen niet teveel willen verstoren. 

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Hoe maak je als docent LHBTIQA+ bespreekbaar in de klas?

    12 december 2025 om 10:00
    • Docenten

    Middelbare scholen ontvangen meer geld voor Holocausteducatie

    12 december 2025 om 08:45

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant