Met lesbrief van TerInfo de oorlog in Oekraïne bespreekbaar maken in de klas

Alle leerlingen in het onderwijs zullen over de oorlog in Oekraïne hebben gehoord en zullen vragen, meningen en/of emoties hebben bij dit onderwerp. Maar, op welke manier kan je als docent het beste de oorlog bespreken? TerInfo stelde een lesbrief op om docenten hiermee te ondersteunen. Dit meldt de Universiteit Utrecht. 

De lesbrief helpt docenten niet alleen met praktische handvatten, maar bevat ook historische achtergrondinformatie. Dit gaat dan over de relatie tussen Rusland en Oekraïne en over hoe de spanningen de laatste jaren tussen beide landen opliepen. 

Poetin 

De lesbrief biedt verschillende werkvormen op verschillende niveaus en voor verschillende leeftijden. Door deze werkvormen leren leerlingen de huidige veiligheidssituatie te duiden en zich te verplaatsen in de verschillende posities en situaties. Ook leren ze kritisch te kijken naar de manier waarop Poetin zijn daden goedpraat. 

Aanslagen in Parijs 

De lesbrief is een onderdeel van het Utrechtse initiatief TerInfo. Het is een project dat leraren lesplannen aanbiedt om onderwerpen als terrorisme en polarisatie in het juiste perspectief te plaatsen. Het project van de Universiteit Utrecht is opgericht in 2015 naar aanleiding van de aanslagen in Parijs. Op die manier hadden leraren de mogelijkheid om op de juiste manier deze heftige gebeurtenissen te bespreken met hun leerlingen. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk