26 februari 2020 om 13:14
< 1 min lezen

Begeleidingsaanbod van startende leraren in voortgezet onderwijs verschilt

Iedere starter zou op een goed begeleidingsaanbod moeten kunnen rekenen. In opdracht van het Ministerie van OCW heeft de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) onderzoek gedaan naar de begeleiding van startende leraren in het voortgezet onderwijs. Uit de eindrapportage blijkt dat er verschillen zijn wat betreft het begeleidingsaanbod van startende leraren, en dat deze verschillen samenhangen met persoonlijke- en contextuele factoren. Dit meldt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Michelle Helms-Lorenz, Marieke van der Pers, Peter Moorer, Els Lugthart, Rikkert van der Lans & Ridwan Maulana bevelen voor de verbetering van inductiemaatregelen onder andere aan meer rekening te houden met persoonlijke verschillen van de beginnende docent en met de leerlingpopulatie.
 
De inspanningen zouden er ook op gericht moeten zijn het bestaande begeleidingsaanbod kritisch onder de loep te nemen. Bereikt informatie over inductieactiviteiten alle betrokkenen? Is het aanbod afgestemd op het rooster van alle betrokkenen, inclusief de begeleiders? Zijn er voor bepaalde groepen meer activiteiten dan voor andere, en waarom is dat zo?
 
Het gehele rapport is hier te lezen.
 
Door: Nationale Onderwijsgids
 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Vidi-beurs voor universitair hoofddocent Igna Bonfrer

    Gisteren om 16:23
    • Docenten

    Rechtszaak neersteken basisschooldocent Alblasserdam van start: ‘Ernstig en onbegrijpelijk’

    Gisteren om 15:04

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland