7 oktober 2019 om 09:43
< 1 min lezen

Digitale geletterdheid krijgt meer aandacht op havo en vwo

Middelbare scholieren zijn weliswaar handig met smartphone en Facebook, maar hebben onvoldoende inzicht in impact en risico's van digitale communicatie. Daarom krijgen digitale vaardigheden vanaf dit schooljaar een prominentere plaats in de lessen op havo en vwo. Dit meldt de KNAW.

Al in 2013 vroeg de KNAW in het advies Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs om het onderwijs in digitale informatie en communicatie volledig te herzien omdat het inhoudelijk niet meer aansloot bij eisen van de 21e eeuw. De digitale geletterdheid (het vermogen om digitale informatie en communicatie verstandig te gebruiken en de gevolgen ervan kritisch te beoordelen ) moet daarbij volgens de KNAW centraal staan.
 
Verschillende partijen, waaronder de vereniging van docenten Informatica en kenniscentrum SLO, hebben zich ingezet voor een nieuw programma in lijn met het advies van de KNAW. Eind september droeg de KNAW de taak om het curriculum actueel te houden officieel over aan de Vereniging van vakdocenten Informatica. Ramon Moorlag, voorzitter van de vakvereniging, gaf bij die gelegenheid aan dat zijn vak er vermoedelijk niet meer was geweest zonder het KNAW-advies.
 
Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Docenten

    Rector Baarnsch Lyceum zit ziek thuis tijdens onderzoek naar onveilige werksfeer

    Gisteren om 15:15
    • Docenten

    AI in het klaslokaal zorgt voor kansen, maar er zijn ook zorgen

    15 september 2025 om 12:03

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht