28 juni 2016 om 14:52
< 1 min lezen

‘Uitgeputte docent en gestreste leerling besmetten elkaar’

Docenten die uitgeput zijn of in sterke mate een burn-out ervaren, hebben klassen met gestreste leerlingen. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of British Columbia onder 406 basisschoolleerlingen van gemiddeld elf jaar, meldt NU.nl.

De wetenschappers verzamelden op verschillende tijdstippen speekselmonsters van de scholieren terwijl ze op school waren. Bij de kinderen werd de hoeveelheid cortisol gemeten. Dat hormoon komt vrij bij stress. Leraren vulden een vragenlijst in waaruit afgeleid kon worden in welke mate ze aan een burn-out leden.

De onderzoekers concluderen dat in klassen met een uitgeputte docent het cortisolgehalte van de kinderen verhoogd blijkt te zijn. “Dit suggereert dat er in klassen besmetting plaatsvindt tussen leerlingen en hun leraren”, zegt Eva Oberle van de University of British Columbia. “Het is niet bekend wat er als eerste was, het verhoogde cortisol bij de leerlingen of de burn-out bij de docenten. We zien het verband tussen de stress van de leraar en de leerlingen als een cyclisch probleem in klassen”. 

© Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Kabinet geeft prioriteit aan voldoende leraren en schoolleiders

    Vandaag om 08:45
    • Docenten

    Fontys Hogeschool heeft steeds meer hybride docenten in dienst

    Gisteren om 10:19

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant