24 november 2015 om 16:18
< 1 min lezen

Taalwetenschappers: ‘Laat studenten zelf schrijfopdrachten verbeteren’

Docenten kunnen fouten in de schrijfopdrachten van studenten beter omcirkelen of onderstrepen zodat de studenten het zelf moeten verbeteren. Het helpt de studenten om zelf problemen op te lossen en de regie te nemen over hun leerproces. Dat concluderen taalwetenschappers uit een experiment met veertig Amerikaanse studenten die Koreaan, Spaans of Frans leren. Dat meldt de Algemene Onderwijsbond (AOb).

Wanneer docenten de fouten in een dagboektekst van de studenten markeerden, bleek een derde in staat om deze fouten zelfstandig te verbeteren. Volgens de onderzoekers kunnen docenten verbeteringen die niet al te ingewikkeld zijn best overlaten aan studenten. De wetenschappers vonden 4.019 fouten in 162 schrijfopdrachten. In de helft van de gevallen verbeterden de studenten de verschrijvingen na onderstreping door de leerkracht. De studenten bleken wel moeite te hebben met verkeerde verbuigingen en vervoegingen. In één op de vijf gevallen slaagden de studenten erin om verkeerd woordgebruik zelfstandig te verbeteren.

Volgens onderzoeker Eun Sung van de universiteit van Sogang is het niet per se nodig fouten die blijven staan in een tweede correctieronde alsnog te verbeteren. “Belangrijker is het om enkele veelvoorkomende fouten klassikaal te bespreken”, aldus de onderzoeker.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • Docenten

    Rector Baarnsch Lyceum keert niet meer terug na onderzoek over onveilige werksfeer

    Vandaag om 13:55
    • Docenten

    OM eist zeven jaar cel voor ontuchtplegende docent Olav A.

    Gisteren om 15:01

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant