3 november 2014 om 18:02
< 1 min lezen

Dekker neemt rapport ‘Talentontwikkeling op de havo’ in ontvangst

Steeds meer scholen zijn er van overtuigd dat ook havisten gebaat zijn bij meer uitdaging. In het rapport "Talentontwikkeling op de havo" worden acht scholen die hierin voorop lopen gepresenteerd, zodat ook andere scholen hun voordeel er mee kunnen doen. Staatssecretaris Dekker (onderwijs) neemt het rapport vandaag in ontvangst op de nieuwe Havo in Amsterdam.
 

Dekker: ‘Een havist is geen luie vwo’er. Ook op de havo zitten talentvolle, resultaatgerichte leerlingen die van aanpakken houden. Topondernemers, kunstenaars en uitvinders in de dop. Het is inspirerend om te zien hoe een voorhoede van havo’s er in slaagt om ook deze leerlingen te helpen zich maximaal te ontplooien. Steeds meer scholen delen deze overtuiging en het rapport “Talentontwikkeling op de havo” inspireert hen om hier ook echt mee aan de slag te gaan.’
 
Tijd vrijmaken voor talent
De scholen die in het rapport worden geportretteerd, stimuleren ieder op een eigen manier talent. Verschillende scholen doorlopen het reguliere programma in vier in plaats van vijf dagen, zodat een dag vrijvalt voor andere activiteiten. Bijvoorbeeld om, zoals op de nieuwe Havo, in een ondernemerslab aan de slag te gaan. Of om leerlingen uit te dagen in een eigen International Science Collge, zoals het Ichthus College in Veenendaal doet.
 
Plan van aanpak toptalenten
Afgelopen maart presenteerde staatssecretaris Dekker zijn plan van aanpak toptalenten. Slechts 25% van de havisten vindt dat hoge cijfers ertoe doen en havisten slagen dan ook gemiddeld met lagere cijfers dan vwo’s. In het plan is jaarlijks tot 43 miljoen vrijgemaakt voor uitdagend onderwijs. Scholen worden onder meer gestimuleerd om leerlingen hun beste vakken sneller en op hoger niveau te doen. Regels rond onderwijstijd worden flexibeler zodat scholen meer ruimte te krijgen om talentprogramma’s te ontwikkelen.
 
School aan zet
Het ministerie van Onderwijs stimuleert talentontwikkeling onder meer via het programma School aan Zet. Deelnemers gaven aan behoefte te hebben aan informatie over talentontwikkeling en profilering op de havo. Reden voor het programma om een aantal docenten, afdelingsleiders en schoolleiders uit het voortgezet onderwijs te vragen goede voorbeelden te delen en deze te bundelen.

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Docenten

    OM eist zeven jaar cel voor ontuchtplegende docent Olav A.

    Vandaag om 15:01
    • Docenten

    Leraren krijgen via nieuwe website meer kansen voor ontwikkeling

    Vandaag om 11:06

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant