Normal_leraar346456

Docenten zijn tevredener over hun baan wanneer er innovatieve veranderingen in het onderwijssysteem plaatsvinden. Dit blijkt uit onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). “In landen waar zeer snel innovatieve veranderingen plaatsvonden, waren docenten meer tevreden over hun baan,” zegt OECD-topman Dirk van Damme. Dit meldt ScienceGuide. 

De OECD presenteerde onlangs de resultaten van een onderzoek dat de innovativiteit van verschillende onderwijssysteem in de wereld in kaart bracht. Nederland, zo blijkt uit de cijfers, heeft één van de meest innovatieve onderwijssystemen ter wereld.
 
Het beeld dat docenten innovatie in het onderwijs niet verwelkomen klopt niet, aldus Van Damme. “Het feit dat onderwijzers juist blijer worden van hun werk als onderwijssystemen door een proces van innovatie gaan, mag een verrassing worden genoemd.” Sinds 2000 behoort Nederland samen met Denemarken en Indonesië tot de meest innovatieve onderwijslanden ter wereld. Van Damme: “Deze innovatie-index correleert met de mate van tevredenheid van onderwijzers tussen 2003 en 2011. Schoolsystemen die door een intens proces van innovatie zijn gegaan, zijn ook de systemen waarin de docenttevredenheid het meest is gestegen.”
 
Van Damme stelt dat innovatie “de capaciteit van docenten om te gaan met nieuwe uitdagingen heeft versterkt, de autonomie een boost heeft gegeven en daarmee de docenttevredenheid heeft verbeterd.” De OECD-topman denkt dat de grotere baantevredenheid van docenten een positieve invloed heeft op de kwaliteit van het onderwijs dat leerlingen krijgen. 
 
© Nationale Onderwijsgids