Logo_onderwijsmuseum_logo

Op woensdagavond 3 april vindt in het Onderwijsmuseum een lezing plaats over het dilemma tussen individuele vrijheid en groepsidentiteit in het onderwijs. Pieter Slaman, onderwijs- en beleidshistoricus, spreekt hierover in het kader van 100 jaar vrijheid in het onderwijs. Dit meldt het Onderwijsmuseum.

In Nederland is lang gestreden voor de vrijheid van groepen om hun eigen waarheid in het onderwijs uit te dragen en voor elk individu om vrije en gelijke toegang te krijgen tot alle kennis, cultuur en vaardigheden. De lezing gaat in op de onmogelijke keuze tussen individuele vrijheid en groepsidentiteit. 
 
Pieter Slaman is onderwijs- en beleidshistoricus, en docent aan de Universiteit Leiden. In september verscheen In de regel vrij. 100 jaar politiek rond onderwijs, cultuur en wetenschap (2018), dat hij onder meer schreef met Jacques Dane en dat stilstond bij het honderdjarig bestaan van het ministerie van onderwijs.
 
De lezing 'Vrijheden in strijd. De onmogelijke keuze tussen individuele vrijheid en groepsidentiteit in het onderwijs' vindt plaats op woensdag 3 april van 19.30 tot 21.30 uur in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Aanmelden kan via deze link.
 
Door: Nationale Onderwijsgids