Normal_toets_examen_denken_huiswerk

Steeds meer leerlingen krijgen bijles bij een commercieel huiswerkinstituut. Veel politieke partijen en scholen vinden dat dergelijke, vaak prijzige, huiswerkbegeleiding de ongelijkheid in het onderwijs vergroot. Een aantal scholen gaat de leerlingen daarom zelf begeleiden bij het huiswerk. Dit meldt NOS.

Het Laurens Lyceum in Rotterdam ziet het als taak van de school om te zorgen voor huiswerkbegeleiding. Daarvoor heeft het lyceum het schoolsysteem aangepast, zodat leerlingen het grootste deel van hun huiswerk op school kunnen doen. Hiervoor krijgen de scholieren per dag in drie vakken les. De les duurt langer, en aan de lessen zijn verplichte studie- en huiswerkuren verbonden. Dit werkt niet alleen voor de leerlingen, ook de docenten vinden deze manier van werken prettiger. Door de extra begeleiding is er meer tijd voor de individuele leerling en kan er meer de diepte in worden gegaan.
 
De mavo in Doorn is ook overtuigd en gaat het systeem volgend jaar invoeren. Zo kunnen alle kinderen extra begeleiding krijgen als dit nodig is, niet alleen de leerlingen van wie de ouders het kunnen en willen betalen.  
 
Gratis huiswerkbegeleiding is al langer onderwerp van discussie. Zo pleitte Jesse Klaver van GroenLinks in september vorig jaar in het debatprogramma 'kwesties' van de NTR voor gratis bijles voor elke leerling. In een onderzoek van DUO van oktober geven schoolleiders en docenten aan dat de kansenongelijkheid op de eigen school toeneemt doordat er minder tijd en geld is voor extra begeleiding van leerlingen. Het gros van hen vindt ook dat het een taak is voor de eigen school om iets te doen aan kansenongelijkheid. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids