In achterstandswijken gaan coalities de schooldag meer 'aankleden'

45 lokale coalities van gemeenten, scholen en maatschappelijke organisaties starten in het schooljaar 2022-2023 met een samenwerking om de schooldag te verrijken. Deze coalities komen in de zogenoemde ‘achterstandswijken’. Dat staat in het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Dat meldt VOS/ABB.

Het kabinet wil het verrijken van de school en de omgeving stimuleren en ondersteunen. Daarmee willen ze beginnen in wijken en op scholen waar de nood het hoogst is. Dan wordt er gekeken naar de aanwezigheid van armoedeproblematiek op wijkniveau. Ook het risico op aanwezigheid van onderwijsachterstanden werkt mee.

Sociale en mentale ontwikkeling leerlingen 

Het idee is dat de 45 lokale coalities voor huiswerkbegeleiding zorgen en ondersteuning bieden bij de sociale en mentale ontwikkeling van de leerlingen. Ook sport, cultuur en loopbaanoriëntatie zijn belangrijk. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk