Droogtestress, leer kinderen in de schooltuin hoe je daarmee moet omgaan

Zelden is het zo vroeg in het voorjaar zo droog. Dit voorjaar behoort tot de droogste sinds 1906. Niet alleen de boer baart het droge voorjaar zorgen, ook in de honderden Nederlandse schooltuintjes wordt de oogst spannend als regen langer uitblijft. Wat IVN Natuureducatie betreft is het daarom de hoogste tijd dat kinderen in de schooltuin gaan leren hoe om te gaan met de klimaatverandering. Dat meldt ANP Expert Support.

Komende maandag start de eerste editie van de Maand van de Schooltuin. De maand is in het leven geroepen om het schooltuinieren in Nederland meer op de kaart te zetten. Uit onderzoek van DUO in opdracht van de Alliantie Schooltuinen blijkt dat nu 1 op de 5 scholen in Nederland een schooltuin heeft, waarin leerlingen de fascinerende reis van een zaadje naar een slaatje beleven. 

Schooltuin 

Met de huidige droogte is het maar de vraag of dat zaadje een slaatje kan worden. Nu is de schooltuin natuurlijk een mooie plek om ook te ervaren dat niet altijd alles lukt, maar we zien natuurlijk veel liever dat kinderen een succeservaring hebben en vol trots die grote zelf geweekte krop sla of zelf geteelde worteltjes mee naar huis kunnen nemen. 

Nu de droogte steeds meer bij ons klimaat lijkt te gaan horen, vormt de schooltuin een goede leerschool. Want hoe ga je in de tuin om met de klimaatverandering? Te denken valt aan simpele oplossingen, zoals mulchen. Door een laagje organisch materiaal, zoals bijvoorbeeld bladeren, rondom planten aan te brengen, wordt het water langer vastgehouden. Ook zou natuurlijk iedereen een regenton in de tuin moeten hebben om water op te vangen. 

Onderzoekend leren 

De schooltuin is een perfecte plek om met kinderen onderzoekend te leren en te ontdekken hoe je kunt zorgen dat vocht langer beschikbaar blijft in de tuin zonder dat je hoeft te sproeien. Ook leren ze welke planten in de schooltuin beter tegen droogte kunnen. 

Bladluizenouder 

We beseffen heel goed dat schooltuinieren voor veel leerkrachten nog best een uitdaging is. Ruim tachtig procent geeft aan graag gebruik te maken van een schooltuin, maar wil daar dan wel hulp bij krijgen. Wat IVN Natuureducatie betreft hoog tijd om de bladluizenouder net zo normaal te maken als de luizenouder: ouders of grootouders met groene handen die de leerkracht ondersteunen bij het schooltuinieren. Hopelijk wordt de oogststress door de droogte met die kundige hulp omgebogen naar een leerzame ontdekkingsreis. 

Door: Nationale Onderwijsgids