25 maart 2021 om 13:20
< 1 min lezen

Grotere leerachterstand voor leerling met lagere sociaaleconomische status

Basisschoolleerlingen met een lage of gemiddelde sociaaleconomische achtergrond hebben door de schoolsluitingen van afgelopen jaar aanzienlijk meer leerachterstanden opgelopen dan leerlingen met een hoge sociaaleconomische status. Tot die conclusie komen wetenschappers van de Universiteit Maastricht. Ze hebben gegevens uit het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs geanalyseerd. Dat is lopend onderzoek onder 289.000 leerlingen van 1300 scholen.

Bij rekenen en wiskunde, spelling en begrijpend lezen is de achterstand ongeveer anderhalf keer zo groot, ontdekten de onderzoekers. “Bovenop deze verschillen is er nog extra vertraging in de leergroei bij leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond, leerlingen uit eenoudergezinnen en grote gezinnen”, vult onderzoeker Carla Haelermans aan.

Op scholen die heel veel kinderen uit een lager sociaaleconomisch milieu tellen, doen ook de andere leerlingen het relatief slecht, melden de onderzoekers. Het grootste probleem zit bij begrijpend lezen, daarna volgen rekenen/wiskunde en spelling.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    Gisteren om 14:59
    • Basisonderwijs

    Onderwijsassistent uit Helmond krijgt 15 jaar cel en tbs voor kindermisbruik

    Gisteren om 13:09

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant