21 februari 2019 om 15:10
< 1 min lezen

Geen vierdaagse schoolweek maar inzet stille reserve tegen lerarentekort

De Tweede Kamer wil geen vierdaagse schoolweek op basisscholen. Het is namelijk geen structurele oplossing voor het lerarentekort. Dat blijkt uit een aangenomen motie van een drietal Kamerleden. Dit meldt VOS/ABB.

Kamerleden Van den Hul (PvdA), Kwint (SP) en Westerveld (GroenLinks) hadden een motie ingediend tegen de invoering van de vierdaagse schoolweek in tijden van grote lerarentekorten. Reden hiervoor is dat een vierdaagse schoolweek gelijke kansen voor kinderen ondermijnt, een evenredige belasting bij ouders neerlegt en bovendien de werkdruk voor leraren niet verlaagt, schrijft VOS/ABB.

Ook hadden bovenstaande Kamerleden samen met Azarkan (DENK) en Van Raan (Partij voor de Dieren) een motie ingediend waarin verzocht werd om een actieplan om de ‘stille reserve’ van leraren te activeren. Dit is een groep leraren die wel een onderwijsbevoegdheid hebben, maar niet in het onderwijs werkzaam zijn of zelfs thuiszitten zonder baan.

Beide moties zijn door de Tweede Kamer aangenomen.

Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Limburgse kinderen vaker ongeoorloofd op vakantie onder schooltijd dan vijf jaar geleden

    12 december 2025 om 15:57
    • Basisonderwijs

    Nieuwe cao primair onderwijs 2025-2027 officieel vastgesteld

    12 december 2025 om 15:29

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant