30 januari 2019 om 15:56
< 1 min lezen

‘Leesvaardigheid jongens gebaat bij flexibel onderwijs’

Wanneer docenten de vrijheid krijgen om maatwerk te leveren in het onderwijs, heeft dit een positieve invloed op de leesvaardigheid van hun leerlingen. Vooral jongens hebben baat bij meer flexibel onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek onder anderhalf miljoen 15-jarigen in 37 landen door onder meer twee sociologen van de Radboud Universiteit. Dit meldt de Radboud Universiteit.

Samen met een Amerikaanse collega zochten Margriet van Hek en Gerbert Kraaykamp naar de oorzaken van achterblijvende onderwijsprestaties van jongens. In alle onderzochte 37 landen blijken jongens namelijk slechter in lezen dan meisjes. Uit het onderzoek blijkt dat de structuur van het onderwijssysteem in een land daarmee te maken heeft. Hoe minder flexibel het onderwijs, des te groter het verschil in leesvaardigheid tussen meisjes en jongens.

Volgens de onderzoekers is het verschil tussen jongens en meisjes in Nederland relatief klein omdat docenten hier relatief veel vrijheid krijgen. De vroege selectie naar onderwijsniveau in Nederland speelt ook een rol. In landen waar kinderen pas op relatief late leeftijd moeten kiezen hebben meisjes een grotere voorsprong in leesvaardigheid.

Meer informatie over het onderwijs op de website van de Radboud Universiteit.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Wateringen heeft 58 leerlingen in één klaslokaal

    Gisteren om 10:20
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    15 december 2025 om 14:59

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant