10 februari 2017 om 10:41
< 1 min lezen

Deskundigen: dyslexie niet het gevolg van slecht onderwijs

Er is veel ophef over het ontstaan van dyslexie. Eerder deze week meldden drie hoogleraren dat slecht onderwijs als oorzaak kan worden gezien. Dit standpunt wordt door een aantal deskundigen op het gebied van dyslexie verworpen. Volgens hen zegt de kwaliteit van het onderwijs niets over het ontwikkelen van dyslexie. Dat meldt RTL Nieuws.

Het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) reageert op de ophef die er is ontstaan. Onderwijs dat van goede kwaliteit is, helpt kinderen niet uit hun dyslexie. “Kinderen zijn niet het slachtoffer van slecht onderwijs”, aldus het NKD. Volgens de organisatie worden dyslexie en dyscalculie te makkelijk over een kam geschoren met andere leermoeilijkheden.

Het Regionaal Instituut Dyslexie (RID) deelt de mening van het NKD. In een reactie wordt benadrukt dat het onderwijs weliswaar van betekenis kan zijn door middel van extra leesoefeningen, maar dyslexie is daardoor niet ineens verdwenen.  

Dat de opvatting van de universitaire hoogleraren afwijkt van die van de deskundige organisaties, gebeurt wel vaker. Dat zegt de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK). Dyslexie heeft volgens deze organisatie juist te maken met hoe leesrijp een kind is. Is dit niet het geval, dan komt leesonderwijs voor deze kinderen simpelweg nog te vroeg.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Ook tijdens schooljaar 2024/2025 toename te zien in aantal veiligheidsincidenten

    Vandaag om 10:44
    • Basisonderwijs

    Doorstroomtoets van Cito vaakst gekozen door basisscholen

    Gisteren om 11:19

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant