Normal_copyright_stockfreeimages__leerling_uitleg_hulp_samenwerken_juf_nakijken

Op de meeste scholen worstelen leerlingen en leerkrachten met toenemende druk. Drukte in de klas, druk op het lesprogramma, de individuele leerling én op de leerkrachten. Terwijl steeds meer leerlingen niet ‘in de pas lopen’ als het gaat om het memoriseren van de basisinformatie. Onderwijsprofessionals (basis, primair) hebben dan ook behoefte aan een slimme, snelle en effectieve oplossingen: niet leren wat te leren, maar hoe.

Onbewuste strategie
Iedereen heeft een eigen onbewuste strategie om informatie te verwerken, ervaringen en informatie te ordenen, te verwijderen en op te slaan. Vaak werkt die goed, maar niet altijd. Als je alle informatie die je binnenkrijgt niet goed kan opslaan, dan kom je in de problemen. Denk aan een druk, vol hoofd, of geen handige manier van opslaan van specifieke informatie, zoals het alfabet, cijfers en tafels.

Veel kinderen blijven dan achter met bepaalde lesstof en/of kunnen de aandacht niet bij de les houden. Herkenbaar? Trucjes en adviezen helpen dan nauwelijks, hoe goedbedoeld ook. En maar al te vaak wordt onderzocht of er sprake is van bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie, add en adhd. Terwijl je het gros van deze kinderen snel en goed helpt als je ze uitlegt hoe je alle informatie wél kan opslaan.

Dat kan anders
Ingrid Stoop heeft ervoor gekozen om daar heel gericht op in te spelen. Met trainingen die aansluiten op de bestaande lesmethodes. Kortgezegd komt de aanpak neer op ruimte maken in het hoofd en herinrichten en/of anders leren opslaan. Inmiddels hebben al duizenden kinderen hier profijt van.

Ondersteunen van de onderwijsprof
Stoop heeft veel bewondering voor juffen en meesters en vind dat ze hun werk fantastisch doen. Zij zijn en blijven het belangrijkste. Maar zij mogen ook worden geholpen. Juist zij hebben behoefte aan een korte, snelle oplossing voor het leren memoriseren van de basisinformatie. Daar doen ze ook zichzelf een plezier mee. Maar het belangrijkste blijft natuurlijk toch de leerling zelf, ook voor de juf of de meester. Wat is er nou mooier dan dat je leerlingen die het even moeilijk hadden, weer met een big smile de klas in ziet komen?

Korte, online trainingen
Naast de honderden MatriXcoaches die de methode op scholen zelf toepassen, bieden ze onderwijsprofessionals daarom nu ook online gerichte trainingen voor het basisonderwijs online. Zo kunnen kinderen snel en doelgericht aan de slag met leren hoe te leren. En het is nog leuk om te doen ook.

(Dit is een advertorial)