9 juni 2016 om 16:19
< 1 min lezen

‘Baby’s die later geboren worden, hebben mogelijk betere schoolprestaties’

De hersenen van kinderen die een week na de gemiddelde zwangerschapsduur van veertig weken geboren worden, zijn mogelijk beter ontwikkeld dan de hersenen van baby's die één of twee week eerder geboren zijn, zo blijkt uit onderzoek. Dit meldt NU.nl.

Kinderen die in week 41 van de zwangerschap ter wereld kwamen, scoorden beter op toetsen dan kinderen die in week 39 of 40 geboren waren. Kinderen die geboren waren in week 41 hadden 2,8 procent meer kans op hoogbegaafdheid dan de kinderen uit week 39 of 40. 
 
Later geboren kinderen hadden vaker een afwijking bij de geboorte. Ook hadden ze meer kans (2,1 procent) op een lichamelijke handicap tegen de tijd dat ze naar school gingen en minder kans (3 procent) op matige vaardigheden op mentaal gebied. 
 
Het onderzoek is gedaan onder 1,4 miljoen kinderen op de basisschool en de middelbare school. De onderzoekers van de Northwestern University in Evanston (Verenigde Staten) analyseerden geboorte- en educatiegegevens van de kinderen. De resultaten van het onderzoek zijn nadrukkelijk associatief en laten geen directe oorzaak-gevolg relatie tussen later geboren worden en betere schoolprestaties zien.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Doorstroomtoets van Cito vaakst gekozen door basisscholen

    Vandaag om 11:19
    • Basisonderwijs

    Basisschool Nieuwleuzen moet mogelijk stoppen met technieklessen vanwege vrijwilligerstekort

    Vandaag om 09:38

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant