30 mei 2016 om 15:04
< 1 min lezen

Rijke en arme kinderen spelen niet samen

Kinderen uit verschillende milieus spelen niet met elkaar, ook niet als ze bij elkaar in de buurt wonen. Dit blijkt uit onderzoek van Lia Karsten, stadsgeograaf aan de Universiteit van Amsterdam. Dit meldt NOS.

Dit heeft verschillende oorzaken, denkt Karsten. Kinderen uit dezelfde straat gaan naar verschillende scholen en hobbyverenigingen. Daarnaast spelen kinderen uit armere milieus niet veel buiten. Om het samenspelen te bevorderen, zouden meer speelplaatsen gecreëerd moeten worden voor zowel de kinderen als voor hun ouders. Er is meer geschikte ruimte nodig in de stad om te kunnen spelen, want dan zullen de verschillende groepen elkaar meer tegenkomen, denkt Karsten. Door samen te spelen leren de kinderen onderling dat niet iedereen hetzelfde is en dat niet iedereen hetzelfde kan. Dat is goed voor de kinderen zelf en goed voor de Nederlandse samenleving.
 
Karsten onderzocht samen met architect Naomi Felder aan de hand van 42 Amsterdamse en Rotterdamse gezinnen waar de kinderen buitenspelen in de stad en hoe ze hun tijd verder indelen. Zij keken daarbij naar gezinnen in gemengde buurten, waar kinderen uit verschillende milieus elkaars buren zijn. Gisteren verscheen hun boek ‘De nieuwe generatie stadskinderen’. 
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Wateringen heeft 58 leerlingen in één klaslokaal

    Gisteren om 10:20
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    15 december 2025 om 14:59

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant