Intellegente stoeptegel, ontwikkeld door studenten HvA, moet verkeersveiligheid rond basisschool verhogen

Een intelligente stoeptegel waarschuwt kinderen van een Amsterdamse basisschool aan de Nassaukade voor aankomend verkeer op het drukke fietspad. De interactieve tegel licht op met ledfiguren wanneer een fietser of scooter nadert, en werkt op zonne-energie. Drie studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Amsterdam Creative Industries Network (ACIN) ontwikkelen de tegel en testen deze week hoe de basisschoolleerlingen erop reageren. Dit meldt de Hogeschool van Amsterdam.

Aanleiding voor deze innovatie is het vraagstuk van de verkeersveiligheid rondom basisscholen, waar de gemeente Amsterdam voor staat. De gemeente benaderde HvA-docent Wouter Meys met de vraag of zijn studenten een bijdrage hieraan konden leveren. 

De Dr. Rijk Kramerschool aan de Nassaukade ligt naast een druk fietspad, dat leerlingen eerst moeten oversteken voor zij bij hun eigen fiets kunnen komen. HvA-studenten Matthijs van Hest (technische informatica), Riekelt Goucem (technische informatica) en Oumaima Nedoui (Communication and Multimedia Design) ontwikkelden voor dit vraagstuk de interactieve stoeptegel vanuit het Citizen Data Lab. De stoeptegel moet er een stokje voor steken dat de basischoolleerlingen het naastgelegen fietspad op rennen. De tegel licht op met een rode afbeelding van een fiets wanneer een scooter, fietser of scootmobiel aan komt scheuren, vergezeld door de tekst ‘PAS OP’. Ook heeft de tegel een wachtlijn die rood kleurt. De stoeptegel voorziet zichzelf van stroom door de zonnecellen die erin zijn geplaatst.

Deze week gaan de studenten na hoe de kinderen op de stoeptegel reageren. Ze nemen vragenlijsten af, houden presentaties voor de klas en gaan daarnaast op verschillende momenten als de school uitgaat observeren hoe ouders en kinderen er in al het gedruis mee omgaan.

“De kinderen vinden het allemaal reuze interessant”, aldus Matthijs van Hest. “Toen we buiten aan het testen waren kwam er een docent met een schoolklas naar buiten, en de kinderen zaten vol met vragen over de zonnecellen en de stroom, de lichtsterkte, de inzetbaarheid ‘s winters en ’s nachts. Ze zaten zelf ook bomvol ideeën, ze zijn slimmer dan ik dacht!” Ook de gemeente Amsterdam is enthousiast en volgt de ontwikkelingen op de voet.

© Nationale Onderwijsgids