31 december 2015 om 10:18
< 1 min lezen

Fysiek contact in pedagogische relatie moet uit de taboesfeer

De protocollen die overheid en instellingen hebben opgesteld om fysiek contact met kinderen te beperken, gaan veel te ver. Affectieve aanraking accentueert juist de verbondenheid tussen mensen, zo blijkt uit onderzoek van pedagoge Simone Mark. Dit meldt Eenvandaag.

Pedagoge en onderwijsdeskundige Simone Mark deed onderzoek naar het aanraken van leerlingen in het peuter- en kleuteronderwijs. Zij noemt affectief aanraken een levensbehoefte die leidt tot verbondenheid met jezelf en met andere mensen. Het bevestigt je ‘zijn’.

Overheden en instellingen kiezen uit angst voor incidenten voor een instrumentele aanpak waarbij kinderen zo min mogelijk fysiek contact hebben met pedagogen en professionals. Mark vindt dat deze protocollering volledig is doorgeslagen. Zij pleit ervoor om de protocollen voor het aanraken van kinderen in het peuter- en kleuteronderwijs opnieuw onder de loep te nemen. Want ook fysiek contact is belangrijk in de pedagogische relatie tussen leerling en professional.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Wateringen heeft 58 leerlingen in één klaslokaal

    Gisteren om 10:20
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    15 december 2025 om 14:59

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant