5 oktober 2015 om 13:56
< 1 min lezen

‘Scholen tasten in het duister over omgang en onderwijs asielzoekerskinderen’

Scholen geven aan niet precies te weten hoe ze getraumatiseerde kinderen moeten begeleiden. De schoolleiders maken zich daardoor zorgen over de traumaverwerking bij asielzoekerskinderen. Dat blijkt uit de peiling ‘Onderwijs aan vluchtelingenkinderen: waar knelt het en wat gaat al goed?’, gehouden onder de leden van Verus, de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs. Dat meldt NRC.

De leraren zouden behoefte hebben aan trainingen over trauma’s. De docenten geven in de peiling ook aan dat extra hulp van bijvoorbeeld een speltherapeut gewenst is. De schoolleiders vrezen dat de werkdruk voor de leerkrachten verder oploopt. Uit de peiling blijkt verder dat de schoolleiders vinden dat er te weinig ‘Nederlands al tweede taal’-docenten zijn. Ook is er niet genoeg specifiek lesmateriaal om vluchtelingenkinderen mee te onderwijzen.

Verder blijkt dat leerkrachten nu te weinig kennis zouden hebben over het onderwijzen van kinderen met andere culturele achtergronden, er niet genoeg geld is om de leerlingen goed op te vangen en weten de schoolleiders niet hoe en of ze met de buurt moeten communiceren over de komst van de kinderen.

In totaal werkten 365 schoolleiders, voornamelijk uit het basisonderwijs, mee aan de peiling, 116 hiervan hebben nu vluchtelingen in de klas. De overige 249 docenten hebben vroeger vluchtelingen in de klas gehad.

©  Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Wateringen heeft 58 leerlingen in één klaslokaal

    Vandaag om 10:20
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    Gisteren om 14:59

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant