30 april 2015 om 14:15
< 1 min lezen

Bibliotheek op School bevordert leesmotivatie vooral bij meisjes

Het leesbevorderingsprogramma de Bibliotheek op School behaalt goede resultaten in het stimuleren van leesvaardigheid onder basisschoolkinderen. Bij meisjes zijn de meeste positieve effecten zichtbaar. Zij gaan niet alleen vooruit in hun leesvaardigheid, ook de motivatie om in hun vrije tijd een boek te pakken neemt toe. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden, zo meldt het vakblad Jeugd in School en Wereld (JSW).

Eerder onderzoek wijst uit dat het leesplezier en de leesmotivatie in de bovenbouw van het basisonderwijs bij veel leerlingen daalt. Dit heeft vaak tot gevolg dat de leesvaardigheid van kinderen stagneert of zelfs terugloopt. Het leesbevorderingsprogramma de Bibliotheek op School (dBos) is opgezet om de leesmotivatie van basisschoolkinderen te stimuleren. Daarbij gaan scholen en de lokale bibliotheek een nauwe samenwerking aan. Promovendus Thijs Nielen en hoogleraar Orthopedagogiek Adriana Bus van de Universiteit Leiden hebben onderzocht of het project de gewenste resultaten heeft.

Uit het onderzoek van Nielen en Bus blijkt dat kinderen die op een dBos-school zitten 70 tot 80 procent beter scoren op begrijpend lezen dan kinderen op scholen die niet deelnemen aan het programma. Door het dBos-project op school komt er meer aandacht voor lezen en wordt er meer gelezen tijdens de lessen waardoor de leesvaardgheid van deze kinderen grote sprongen vooruit maakt. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de dBos-activiteiten bij meisjes als resultaat hebben dat zij meer gaan lezen in hun vrije tijd. Voor hen heeft de strategie van dBos – een schoolbibliotheek met een aantrekkelijk en actueel boekenaanbod  – het gewenste effect.

Jongens op dBos-scholen laten een vergelijkbare vooruitgang in leesvaardigheid zien maar hun motivatie om te lezen verbetert niet. Nielen en Bus vermoeden dat de leesbevorderingsactiviteiten nu beter passen bij meisjes dan bij jongens. Zo bestaat het boekenaanbod grotendeels uit fictieve boeken terwijl jongens vaak meer informatieve boeken lezen. De onderzoekers adviseren om de jaarlijkse landelijke evaluatie van het project in te zetten om dBos beter op jongens af te stemmen. De antwoorden op vragen als ‘welke leesbevorderingsactiviteiten spreken jongens aan?’ en ‘wat zijn hun favoriete genres?’ zouden kunnen helpen om het aanbod aan te passen op het leesgedrag van jongens. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Doorstroomtoets van Cito vaakst gekozen door basisscholen

    Vandaag om 11:19
    • Basisonderwijs

    Basisschool Nieuwleuzen moet mogelijk stoppen met technieklessen vanwege vrijwilligerstekort

    Vandaag om 09:38

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant