20 maart 2015 om 09:46
< 1 min lezen

‘Interventie docent helpt bij drukke gedrag kind met ADHD’

Uit een literatuurstudie van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat docenten het drukke en afgeleide gedrag van kinderen met ADHD kunnen verminderen door gericht in te grijpen. Een klasseninterventie, waarbij gewenst gedrag wordt beloond en ongewenst gedrag wordt gecorrigeerd, zou het beste werken. Dit meldt de Rijksuniversiteit Groningen.  

In het onderzoek komen drie verschillende soorten klasseninterventies naar voren die allemaal effectief zouden zijn. Bij de eerste interventie wordt de omgeving waarin wordt geleerd veranderd, zoals de inrichting van de klas, taak of instructie. De basis van de tweede interventie is beloning van gewenst gedrag, bijvoorbeeld door complimenteren. Ongewenst gedrag corrigeren is hierbij vaak nodig met terechtwijzingen. Bij de derde interventie leren de leerlingen manieren om hun eigen gedrag en taakaanpak zelf te regelen. De tweede en derde interventie blijken uit de studie het meeste effect te hebben.

Uit het onderzoek is gebleken dat de interventies het effectiefste zijn in reguliere klassen. Volgens de onderzoekers is dit gunstig, omdat meer kinderen met ADHD in het gewone onderwijs terecht zullen komen, vanwege passend onderwijs. De interventies blijken uit het onderzoek ook goed te zijn voor de andere leerlingen in de klas. Op welke manier een docent ingrijpt, hangt af van de kenmerken van het kind en de functie van zijn of haar ADHD-gerelateerd gedrag.

Docenten zouden nu niet genoeg kennis en vaardigheden hebben om kinderen met ADHD goed te helpen. Daarom pleiten de onderzoekers voor een training in de klasseninterventies voor de leerkrachten.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    Vandaag om 14:59
    • Basisonderwijs

    Onderwijsassistent uit Helmond krijgt 15 jaar cel en tbs voor kindermisbruik

    Vandaag om 13:09

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant