16 april 2014 om 13:37
< 1 min lezen

Nederlandse scholier te vaak ongemotiveerd

(Novum) - Nederlandse scholieren hangen te vaak ongemotiveerd in de schoolbanken. Het leer- en leesplezier in het basis- en voortgezet onderwijs is lager vergeleken met het buitenland, concludeert de onderwijsinspectie in het woensdag verschenen Onderwijsverslag 2012-2013.

“Onderwijsinspecteurs zien regelmatig lessen waar een groot deel van de leerlingen niet actief betrokken is”, aldus de Inspectie van het Onderwijs. In het voortgezet onderwijs gaat het om 21 procent van de lessen, in het basisonderwijs om negen procent. Leerlingen geven aan dat hun motivatie daalt als een activiteit niet voor een cijfer is.

“Zij ervaren het recht op onderwijs louter als een plicht”, schrijft hoofdinspecteur Annette Roeters in het verslag. “Gaan leerlingen graag naar school om elkaar te ontmoeten, beduidend minder enthousiast lijken ze voor veel lessen.”

Leerlingen weten soms niet waarom ze bepaalde taken moeten uitvoeren en vinden dat die taak niet op hen is afgestemd. Slechts veertig procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs is tevreden over de mate waarin leraren ze motiveren. Basisschoolleerlingen zijn moeilijk te porren voor het vak lezen. Op de middelbare school is het juist wiskunde waar ze niet in geïnteresseerd zijn. De inspectie bekijkt de komende maanden hoe de motivatie kan worden opgekrikt.

De inspectie constateert verder dat de onderwijskwaliteit op scholen is toegenomen door allerlei vernieuwingen, maar dat de klassen daar nog te weinig van merken. De school gaat wel vooruit, aldus de inspectie, maar de klas niet. Zo wordt de professionalisering van leraren nogal eens overgeslagen.

De invoering van het passend onderwijs op 1 augustus baart de inspectie zorgen. Scholen zijn vanaf dat moment verplicht een passende plek te bieden aan leerlingen met een handicap of gedragsproblemen. Maar de scholen zijn vooral bezig met het systeem. Ouders en leraren worden volgens de inspectie nog ’te weinig betrokken’.

Naast alle punten van kritiek, benadrukt de inspectie dat ‘over het algemeen’ leerlingen tevreden zijn over het onderwijs in Nederland. Bovendien behalen zij door de bank genomen ‘goede resultaten’ en presteren de leerlingen internationaal gezien in de ‘subtop’.

Minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) en staatssecretaris Sander Dekker (VVD) zijn ondanks de conclusies ‘positief’. “Onze leerlingen doen het vergeleken met veel andere landen nog steeds goed.” Toch is het onderwijs ‘nog niet uitgeleerd’, zeggen de bewindslieden over het vergroten van motivatie van de leerlingen.

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen Juniorcollege Almere dragen een schooluniform: ‘Nu is iedereen gelijk’

    Vandaag om 10:44
    • Basisonderwijs

    Basisscholen stoppen met verjaardagstraktaties omdat het financieel niet meer haalbaar is

    Vandaag om 09:29

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant