11 april 2014 om 11:32
< 1 min lezen

Online rekenspelletjes verbeteren inzicht in vermenigvuldigen en delen

De rekenvaardigheden van basisschoolkinderen ontwikkelen sneller als de traditionele lessen op school worden ondersteund met online rekenspelletjes. Kinderen uit groep 4 en 5 leren meer vaardigheden en vergroten hun inzicht in vermenigvuldigen en delen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht.

Voor het onderzoek werd een speciaal rekenprogramma ontwikkeld, gebaseerd op bestaande spellen van het Rekenweb van de universiteit. Volgens promoverend onderzoeker Marjoke Bakker blijkt de meest effectieve manier te zijn om kinderen thuis de spelletjes te laten doen waarna het geleerde de volgende dag op school wordt nabesproken. Kinderen leren dan meer dan met alleen gewone rekenlessen op school.

De nabespreking op school is volgens Bakker essentieel. Het extra geleerde wordt door het herhalen op school verdiept. Zonder nabespreking hebben alleen bovengemiddeld goede rekenaars profijt van de online spelletjes. Andere voordelen van het computerprogramma zijn dat de kinderen meer oefenen met rekenen en meer inzicht krijgen door het vrij experimenteren in de spelletjes.

Het programma komt 16 april inclusief instructies voor docenten en leerlingen gratis online. Het onderzoeksproject is onderdeel van het programma Onderwijs beter van het ministerie van OCW dat innovatie stimuleert

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen Juniorcollege Almere dragen een schooluniform: ‘Nu is iedereen gelijk’

    Vandaag om 10:44
    • Basisonderwijs

    Basisscholen stoppen met verjaardagstraktaties omdat het financieel niet meer haalbaar is

    Vandaag om 09:29

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant