Robot
Als u dacht dat de automatisering van het onderwijs met de invoering van het digitale schoolbord en het geautomatiseerde leerlingensysteem voltooid is dan hebt u het mis. Straks worden eerst de mensen in de zorg vervangen door computers. Daarna is het onderwijs aan de beurt.
Aan de invoering van de onderwijsrobot zijn twee belangrijke voorwaarden verbonden:
1. Er moeten voor elk vak digitale methodes komen met verwerkingen en methode-gebonden toetsen. De vragen zijn gesloten, dat wil zeggen dat de antwoorden goed of fout zijn zonder een grijs gebied daartussen.
2. De leerlingen moeten zo geconditioneerd zijn dat ze zelfstandig hun taak opzoeken en aan het werk gaan.
Aan allebei de voorwaarden wordt hard gewerkt.
De overheid wil de Citotoets verplicht stellen voor alle scholen. De uitgevers hebben in hun methodes de manier van vragen en antwoorden van Cito overgenomen. De methodes van Begrijpend Lezen waarin leerlingen van jongs af aan vertrouwd raken met het beantwoorden van gesloten vragen, zijn niet meer nodig. Elk vak is in principe begrijpend lezen: leerlingen lezen een tekst en moeten daar vragen over beantwoorden.
Daarnaast moeten scholen werken aan de zelfstandigheid van leerlingen. De inspectie ziet hierop toe. Kinderen moeten zelf hun taken kunnen plannen aan de hand van hun weektaak en moeten zelf hun boeken en werkschriften kunnen vinden. Zo wordt er gewerkt aan de tweede voorwaarde: kinderen bewegen zich vrij door de ruimte om hun leerstof tot zich te nemen.
De toetsrobot bevindt zich op een centrale plek in de school. Net als bij melkrobots is er een beloningssysteem ingebouwd, bij voorbeeld vrije speeltijd op de computer in de klas of extra speeltijd op het plein. Draaihekjes blokkeren als leerlingen naar het plein proberen te gaan terwijl ze nog een les of een toets moeten maken.
Het geautomatiseerde leerlingvolgsysteem waaraan de robot gekoppeld is zet de juiste oefenstof of verrijkingsstof klaar op hun account. Kinderen kunnen via de computer verhalen horen en beeldmateriaal bekijken, waarna ze de bijbehorende vragen kunnen invullen. Het programma geeft aan wanner een kind klaar is voor de volgende toets.
Jaarklassen en stamgroepen kunnen losgelaten worden. De school is een soort loopstal waarin de leerlingen vrij rondlopen om hun leerstof bij elkaar te scharrelen.
Uiteindelijk zal de robot ook de inspecteur vervangen. Alles is al voorbereid. De belangrijkste feiten over de school worden in enkele regels samengevat. De uitkomst is duidelijk. Een school is goed, voldoende, zwak of zeer zwak; een grijs gebied ertussen bestaat niet.
Verdient G.H. Hildering het om te winnen? ‘Tweet,’ ‘Like’ en ‘Respect’ dit artikel!