
Schone lucht heel belangrijk voor studentensucces
Slechte luchtkwaliteit in collegezalen leidt tot lagere cognitieve prestaties van studenten. Dat blijkt uit recent Harvard‑onderzoek, dat aantoont aan dat lagere CO₂‑concentraties leiden tot hogere testscores, zelfs in goed geventileerde zalen. Lagere CO₂‑concentraties worden juist in verband gebracht met hogere testresultaten. Dat meldt Netatmo.
De resultaten zijn opvallend in het licht van Nederlands beleid. Sinds juli 2025 zijn CO₂‑meters verplicht in het primair en voortgezet onderwijs. Universiteiten en hogescholen vallen echter buiten deze regeling. Studenten blijven zo grotendeels onbeschermd, terwijl uit de Monitor Gezonde Lucht, een draagvlakonderzoek van Ipsos I&O, laat zien dat 75 procent van de Nederlanders betere luchtkwaliteit belangrijk vindt, en 48 procent de overheid daarbij als primair verantwoordelijk aanwijst.
Actie ondernemen
Los van het ontbrekende beleid kunnen studenten en onderwijsinstellingen wel zelf actie ondernemen. Het RIVM benadrukt dat eenvoudige maatregelen al effect hebben, zoals het openhouden van ramen en ventilatieroosters, en de lucht laten verversen tijdens en na gebruik van een ruimte. Daarnaast wordt het actief monitoren van CO₂-niveaus geadviseerd: waarden boven de 1200 ppm zijn een duidelijke waarschuwing dat ventilatie tekortschiet. Meetapparaten geven studenten zo inzicht in hun studeeromgeving.
Verbeteren leeromgeving
Toegankelijke oplossingen, zoals de Netatmo Air Quality Monitor, maken dit eenvoudig. Het apparaat meet belangrijke omgevingsfactoren zoals temperatuur, luchtvochtigheid, CO₂-niveaus en geluidsniveaus. Bij verslechterde luchtkwaliteit stuurt het direct een waarschuwing, zonder dat er een abonnement of ingewikkelde installatie nodig is. Zo kunnen docenten en ouders direct ingrijpen om de leeromgeving te verbeteren.
Wanneer het huidige overheidsbeleid voor lagere en middelbare scholen wordt uitgebreid naar universiteiten, is nog niet aangekondigd. Toch is bekend dat zelfs een kleine verbetering in ventilatie of CO₂-waarden al leidt tot merkbare winst in aandacht en leerprestaties.