7 september 2012 om 18:54
< 1 min lezen

Register voor personeel kinderopvang

De permanente screening houdt in dat de bestanden van gemeenten, uitkeringsinstantie UWV en de Kamer van Koophandel aan elkaar worden gekoppeld. Zodra iemand met justitie in aanraking komt, bekijkt het ministerie van Justitie of diegene kan blijven werken in de kinderopvang. Is dit niet het geval, dan worden de gemeente en GGD ingeschakeld.

De screening kost volgend jaar ongeveer 230 duizend euro en van 2013 tot 2016 jaarlijks 420 duizend euro. De kosten gaan zitten in het ontwikkelen van een register en aanpassingen in bestaande ict-systemen. Met de invoering van de permanente screening gaat het kabinet verder dan de aanbevelingen van de commissie-Gunning.

Die commissie was ingesteld naar aanleiding van de Amsterdamse zedenzaak. Deze commissie stelde onder meer voor om medewerkers in de kinderopvang jaarlijks een Verklaring Omtrent het Gedrag te vragen.

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Extra aandacht voor preventie van wiegendood kinderopvang tijdens Week van Veilig Slapen

    Vandaag om 10:34
    • Kinderopvang

    Geen ernstige misstanden bij kinderopvang Tubbergen ondanks vraag GGD om ingrijpen

    Gisteren om 09:55

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland