24 mei 2013 om 07:33
< 1 min lezen

Proefschrift over effecten advies voor leerlingen

AMSTERDAM - Vandaag verdedigt Elisabeth Taminiau aan de Open Universiteit haar proefschrift Advisory Models for On-demand Learning. De conclusie van haar onderzoek is dat een advies niet altijd leidt tot beter leren. Daarover bericht de website van de Open Universiteit.

In zelfgestuurd onderwijs bepalen leerlingen zelf hun studiepad. Ze beoordelen zelf hun presteren, stellen vast wat hun leerbehoeften zijn en kiezen zelf een volgende taak. Moet je hen daarbij adviseren? Zo ja, welk soort advies moet je ze dan geven?

De experimenten van Taminiau laten zien dat strategisch advies beter is dan procedureel advies. Leerlingen hebben de neiging om procedureel advies op te vatten als een instructie en deze klakkeloos op te volgen, waardoor geen leereffect optreedt.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Docente en tienerdochter hebben relatie met dezelfde leraar, ontslag op staande voet ingetrokken

    Gisteren om 09:28
    • Docenten

    Dit zijn de schoolvakanties voor de komende vijf jaar (2025-2030)

    Gisteren om 08:53

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht