5 februari 2018 om 12:19
< 1 min lezen

Proef met interactief voorlezen aan meervoudig gehandicapte kinderen

In het Beatrix Kinderziekenhuis van het UMCG in Groningen wordt door Stichting Milo een proef van een half jaar gestart. Daarbij worden jonge kinderen met meervoudige beperkingen op een interactieve manier voorgelezen. Om dat te realiseren worden er ondersteunende communicatiehulpmiddelen ingezet, omdat deze kinderen vaak zelf niet of nauwelijks praten. Dat meldt Vakblad Vroeg.

Eind vorig jaar werden er door Milo al voorleesbijeenkomsten georganiseerd waarin werd laten zien hoe de hulpmiddelen voor communicatie worden ingezet bij het voorlezen. De pilot die nu van start gaat is een uitbreiding op die bijeenkomsten. De beperkingen die de kinderen hebben zijn bijvoorbeeld ontstaan door een ontwikkelingsachterstand, aandoening of een syndroom als Down, Rett, Angelman of Prader-Willie. Bij de zorg voor deze kinderen is het volgens het UMCG van groot belang dat de kinderen kunnen spelen en dat ze zich kunnen ontwikkelen op geestelijk cognitief gebied. 

Het voorleesboek dat voor deze kinderen is ontwikkeld is het Milo & Lana prentenboek Kijk eens naar mijn familie. Van het boek is tevens een digitale versie beschikbaar. Bij het voorlezen wordt onder meer gebruikgemaakt van gebaren, pictogrammen en handpoppen. Op die manier kunnen kinderen tijdens het lezen reageren en leren ze bovendien spelenderwijs nieuwe woorden.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Meisje (1) loopt weg uit kinderdagverblijf en komt in winkelcentrum terecht

    Vandaag om 08:58
    • Kinderopvang

    Verkiezingen 2025: wat gaat er gebeuren met de kinderopvang?

    Gisteren om 11:23

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht