Position paper pleit voor fundamenteel ander leerlingenvervoer
Volgens het drietal is het huidige systeem kapot bezuinigd. Gemeenten kiezen bij aanbestedingen vooral voor de goedkoopste optie. Dat leidt tot onbetrouwbare en stressvolle situaties voor kwetsbare kinderen. Dykhuizens dochter Charlie, die snel overprikkeld raakt, kwam al eens op school aan toen die nog dicht was. Ook wisselingen van chauffeur gebeuren zonder waarschuwing, wat haar volledig ontregelt.
Uit onderzoek van Oberon (2024) blijkt dat bijna 20 procent van de ritten te laat is. Talloze kinderen missen hierdoor les of komen overprikkeld op school aan. De Kinderombudsman en het LAKS uitten al eerder kritiek. Toch blijft structurele verbetering uit.
Position paper
Daarom schreven Dykhuizen, Vink en Soetendal een position paper. Op 21 mei overhandigden zij dit tijdens het Kamerdebat over passend onderwijs. Hun actieplan bestaat uit vijf punten: maak het ministerie van onderwijs verantwoordelijk, herzie wet- en regelgeving én financiering, stel landelijke richtlijnen op, verzamel centrale data en stimuleer structurele samenwerking. Hoewel driehonderd gemeenten het stuk ontvingen, steunt slechts een deel de oproep. Mobiliteitsbedrijf Transdev tekende wel mee.
Volgens de initiatiefnemers is leerlingenvervoer geen logistiek probleem, maar een basisvoorwaarde voor gelijke kansen. “Elk kind heeft daar recht op, ongeacht beperking of postcode.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky