17 december 2012 om 09:24
< 1 min lezen

Positieve omgang basisschoolleerlingen vermindert gedragsproblemen

Uit het onderzoek van Menting blijkt dat de relaties tussen kinderen en hun leeftijdsgenoten en ouders mede bepalen of kinderen met zwakke cognitieve vaardigheden later gedrags- en emotionele problemen zullen ontwikkelen. Kinderen met taalproblemen, slechter geheugen of impulsiviteit toonden een verhoogd risico op crimineel gedrag, lagere CITO-scores en het ontwikkelen van gedragsproblemen.

Om hierbij te helpen kan bijvoorbeeld het interventieprogramma Taakspel worden gebruikt, waarbij de positieve omgang tussen kinderen wordt gestimuleerd. Vooral bij kinderen met zwakke taalvaardigheid zorgde dit dankzij betere acceptatie door klasgenoten voor minder gedrags- en emotionele problemen.

© Nationale Onderwijsgids / Florian Kersten

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Staphorst roept automobilisten op om extra op schoolgaande kinderen te letten

    Vandaag om 09:20
    • Speciaal Onderwijs

    Ook leerlingen in Noord weer naar school

    Vandaag om 09:01

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht