9 juli 2024 om 06:51
< 1 min lezen

Over de essentie van goed onderwijs. Interview met Ton Bruining

Enkele passages uit het interview:

“Wanneer leerlingen in hun ontmoeting met de leraar niet teruggebracht worden tot een object dat vaardigheden moet verwerven, maar geraakt worden door de aandacht van de leraar, dan kunnen er emancipatoire krachten vrijkomen. In de slipstream daarvan volgen dan motivaties, zoals leermotivatie, prestatiemotivatie en sociale motivatie.”

“Scholen, onderwijsteams en leraren schrijven bij vierjaarlijks nadenken over de visie en strategie al snel de slogan ’de leerling centraal’ op. Om vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag. Daarin staat vaak het systeem centraal, zoals de directieven van de overheid, de roosters van de school en de aangekochte rekenmethode.”

“Leiderschap zal veel meer gedeeld moeten worden. Het is in het belang van de kinderen en van ons als samenleving dat leraren niet langer door de overheid, methodemakers en schoolleiders betutteld worden, maar de kans krijgen om echte professionals te worden en (professioneel) leiderschap te tonen.”

 

Download hier het interview 

Relevante artikelen

Alles van van onze klanten
    • Van onze klanten

    Gepersonaliseerd leren in de praktijk. Hoe Praktijkschool De Einder werkt met Doen In

    Gisteren om 13:42
    • Van onze klanten

    Studiekosten slim geregeld: opties van beurs tot lening

    15 augustus 2025 om 09:00

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht