19 mei 2016 om 11:06
< 1 min lezen

Onderzoeksagenda moet vernieuwende bijdrage geven aan onderwijs

Voor het eerst is er een agenda die de eerder gescheiden niveaus van onderzoek naar neurale, cognitieve en sociale aspecten van leerprocessen in laboratoriumsituaties en klaslokalen overstijgt en integreert. Met de Onderzoeksagenda hersenen, cognitie en onderwijs wordt een vernieuwende bijdrage beoogd aan het onderwijs in Nederland, gebaseerd op internationale ontwikkelingen in dit opkomende onderzoeksveld. Dat meldt NWO.

De bij de onderzoeksagenda betrokken onderzoekers ambiëren te onderzoeken: wat voor wie werkt, maar vooral onder welke condities het leerproces optimaal werkt voor wie, wat de meerwaarde is van sociale interacties tijdens het leren en ten slotte hoe de toegang en inclusie van elk individu kan worden gerealiseerd.

De agenda spitst zich toe op vier samenhangende niveaus van onderzoek: leerprocessen die gericht zijn op noodzakelijke kennis en vaardigheden in de 21ste eeuw, onderwijscontexten waarbinnen kinderen en volwassenen optimaal presteren, de rol van sociale interactie en samenwerkend leren in het leerproces en het optimaliseren van de toegang tot levenslang leren voor elk individu. De Onderzoeksagenda hersenen, cognitie en onderwijs is een gemeenschappelijke uitgave van het Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC) en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    Vandaag om 10:57
    • Docenten

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    Vandaag om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht