25 oktober 2013 om 06:58
< 1 min lezen

Onderzoek: schoolgrootte nauwelijks invloed op leerprestaties

UTRECHT - In opdracht van de Programmaraad voor Onderwijsonderzoek (PROO) heeft wetenschapper Hans Luyten van de Universiteit Twente onderzoek gedaan naar de invloed van de grootte van een school op de leerprestaties van leerlingen. Die invloed blijkt niet groot te zijn. Daarover bericht de website van de PO-Raad.

Ook de invloed van de schoolgrootte op bijvoorbeeld de sociale cohesie op school, de betrokkenheid van leerlingen en leraren en de ouderparticipatie is nauwelijks aangetoond. Grotere scholen zijn wel goedkoper.

Luyten stelt dat de eventuele (kleine) nadelen van grote scholen op de leerprestaties of het slagingspercentage niet opwegen tegen de grote financiële voordelen. Maar hij pleit niet voor afschaffing van zeer kleine scholen.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    Gisteren om 10:57
    • Basisonderwijs

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    Gisteren om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht