Vandaag om 11:02
2 minuten lezen

Onderzoek naar lerarenopleidingen primair onderwijs biedt belangrijke inzichten

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer

Een gezamenlijk onderzoek van de Radboud Universiteit en de Inspectie van het Onderwijs heeft waardevolle inzichten opgeleverd over de lerarenopleidingen voor het primair onderwijs. De studie richtte zich op de verschillen en overeenkomsten tussen de curricula van verschillende onderwijsinstellingen. Er blijkt veel variatie te bestaan in de inhoud, onderwijsvormen en toetsingsmethoden van de opleidingen. Dit meldt de Inspectie van het Onderwijs.

Onderlinge variatie in curricula

Het onderzoek onderzocht 47 voltijdroutes die leiden tot een leraarschap in het primair onderwijs. De bevindingen tonen grote onderlinge verschillen tussen de curricula van deze opleidingen, zowel in inhoud als vorm. De leerdoelen dekken bovendien niet altijd de wettelijke bekwaamheidseisen die leraren moeten halen om hun vak goed uit te oefenen.

Focus op taal en rekenen

De opleidingen besteden de meeste aandacht aan vakken zoals Nederlandse taal en rekenen-wiskunde. Daarnaast is er voldoende aandacht voor expressievakken zoals muziek, beeldende vorming en drama. Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan de helft van de modules gericht is op vakdidactische bekwaamheden, die essentieel zijn om leerstof effectief te onderwijzen. Circa 40% van de modules richt zich op vakinhoudelijke bekwaamheden, zoals kennis van vakken als aardrijkskunde.

Beperkte aandacht voor pedagogische bekwaamheid

Hoewel pedagogische bekwaamheid – de vaardigheden die nodig zijn om orde te houden en sociaal-emotionele ondersteuning te bieden aan leerlingen – belangrijk is, komt dit onderwerp in minder dan een kwart van de modules aan bod. Ook komen onderwerpen zoals visievorming en zelfreflectie vaker aan de orde.

Variatie in onderwijsvormen en toetsmethoden

Er blijkt ook veel variatie te zijn in de gebruikte onderwijsvormen, variërend van hoor- en werkcolleges tot excursies en leergemeenschappen. Wat betreft toetsing worden zowel kennis- als praktijktoetsen gebruikt, naast alternatieve methoden zoals portfolio’s en presentaties.

Belang van een stevige basis voor toekomstige leraren

Dit onderzoek benadrukt het belang van een solide basis voor leraren in opleiding, een noodzakelijke voorwaarde voor het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen. De onderzoekers pleiten voor het versterken van de lerarenopleidingen en een grotere focus op de wettelijke bekwaamheidseisen. Goed opgeleide leraren zijn essentieel voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland.

Het volledige rapport biedt een gedetailleerd overzicht van de inhoud, omvang, onderwijsvormen en toetsing van de verschillende lerarenopleidingen.

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Pauline Slot nieuwe bijzonder hoogleraar op Leerstoel Integratieve pedagogiek kinderopvang-onderwijs

    Vandaag om 08:50
    • Basisonderwijs

    Project ‘High Five’ stimuleert kinderen om actief naar school te komen

    Vandaag om 08:48

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland