
Onderzoek naar digitale weerbaarheid in het onderwijs
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt de digitale weerbaarheid in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. Digitalisering in het onderwijs brengt steeds meer ingewikkelde vraagstukken met zich mee, zoals het beschermen van digitale veiligheid. Door dit onderzoek wil de inspectie beter begrijpen hoe besturen dit aanpakken, en welke hulp of hindernissen zij daarbij ervaren. Dat meldt de Inspectie van het Onderwijs.
In dit onderzoek kijkt de inspectie naar de sturing door schoolbesturen. Met de uitkomsten wordt het onderwijsveld ondersteund en het thema digitale weerbaarheid breder geagendeerd. Dat gebeurt door het delen van inzichten en aanbevelingen. Begin 2026 publiceert de inspectie de resultaten in een openbaar rapport met een stelselbreed beeld. Besturen worden niet herkenbaar genoemd en individuele antwoorden zijn niet herleidbaar.
Digitale vragenlijst
De inspectie heeft een aantal besturen willekeurig geselecteerd om deel te nemen. Zij hebben deze zomer een uitnodigingsbrief ontvangen per mail. Matthijs van den Berg, directeur Kennis, heeft deze mail ondertekend. Daarin werden bestuurders, Informatiebeveiliging en Privacy-medewerkers en Chief Information Security Officer-medewerkers gevraagd om een digitale vragenlijst in te vullen.
Naast de vragenlijsten houdt de inspectie met enkele besturen verdiepende interviews in september en oktober 2025. De geselecteerde besturen zijn hiervoor rechtstreeks benaderd.