8 september 2015 om 07:57
< 1 min lezen

Ondersteunende techniek mag bij rijexamen

(ANP) - Wie afrijdt voor zijn rijexamen, mag daar straks ondersteunende technische systemen bij gebruiken zoals sensoren en een dodehoekverklikker. Dat meldde het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Dat heeft hierover afspraken gemaakt met de rijschoolbranche, waaronder de Bovag. De technische snufjes in de auto zijn tijdens het afrijden toegestaan vanaf 1 januari 2016.

Steeds meer auto’s beschikken over het zogenoemde Advanced Drivers Assistance System (ADAS). Het zijn technologische ontwikkelingen, zoals een cruise control waarbij de snelheid automatisch wordt aangepast aan die van de voorganger. De systemen moeten nu nu nog worden uitgezet tijdens het rijexamen.

Het CBR benadrukt dat systemen die het rijden helemaal overnemen van de bestuurder, zoals automatisch inparkeren, verboden blijven bij het afrijden. “Een kandidaat moet ondanks de dodehoekverklikker toch goed in de buitenspiegel blijven kijken. Systemen zijn immers niet onfeilbaar”, aldus een woordvoerster dinsdag.

Het gebruik van ADAS gebeurt op vrijwillige basis. Het rijexamen verandert er niet door van opzet. “De examinator beoordeelt de rijvaardigheid van de kandidaat en niet het gebruik van de ondersteunende systemen.” Navigatie-apparatuur was al enige tijd toegestaan tijdens het examen.

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Cursussen

    Cursus voor inwoners van Harderwijk die weinig met het openbaar vervoer reizen

    10 september 2025 om 13:49
    • Cursussen

    Radiozenders spelen grote rol in Week van Lezen en Schrijven

    9 september 2025 om 13:43

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland