Mindfulness op klasniveau helpt niet tegen stress- of angstklachten
Een opvallend resultaat, want eerder onderzoek liet zien dat mindfulness buiten school wel een effectief hulpmiddel is voor jongeren met mentale klachten. Daarom gingen de onderzoekers van de KU Leuven ook op zoek naar de reden waarom dit op school geen effect lijkt te hebben.
Maatwerk
Het lijkt er vooral op dat mindfulness een maatwerkaanpak nodig heeft. Een klassikale aanpak heeft als voordeel dat een groot aantal jongeren bereikt wordt, maar er is daardoor ook een té grote variatie aan persoonlijke voorkeuren en behoeften. Door de training daarop af te stemmen denken de onderzoekers dat de training aantrekkelijker wordt voor jongeren en ze ook actiever bedreven zijn in mindfulness.
Andere vormen van mindfulness
Een algemene mindfulnesstraining voor klassen is dus niet effectief. “Andere vormen om mindfulness aan te bieden op school, bijvoorbeeld als open aanbod tijdens de middagpauze of als keuzevak voor geïnteresseerde jongeren, blijven daarentegen zinvolle pistes om jongeren hun mentaal welzijn te ondersteunen”, aldus professor Filip Raes.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky