11 maart 2016 om 08:26
< 1 min lezen

Milo geeft workshops aan ouders over communiceren met kinderen

Stichting Milo start in april op verschillende plaatsen in Nederland met het ComOOK programma. ComOOK staat voor Communicatie Ondersteuning voor Ouders van Kinderen die in hun communicatie ontwikkeling worden bedreigd. Dit programma is voor ouders van kinderen van 0-4 jaar. Dat meldt Stichting Milo.

Vroegtijdige signalering en behandeling van taalontwikkelingsstoornissen is essentieel. Dat vindt ook de Nederlandse Vereniging van Logopedie en Foniatrie (NVLF), die voorstander is van preventieve screening van 0-4 jarigen, omdat de meeste ontwikkelingswinst valt te behalen in de eerste levensjaren. Dat geldt ook voor kinderen die bijvoorbeeld de diagnose Down syndroom, Rett syndroom, Angelman syndroom, Prader-Willie syndroom of Pitt Hopkins syndroom hebben gekregen en voor kinderen die een sterk vertraagde ontwikkeling laten zien, maar (nog) niet gediagnosticeerd zijn.

Het ComOOK programma van Stichting Milo helpt ouders om ondanks beperkingen toch mogelijkheden en kansen te zien en deze te gebruiken voor het maken van contact met hun jonge kind. Gerna Scholte, coördinator ComOOK: “We starten het traject met een workshop waar zes ouderparen kennismaken met elkaar en met de behandelaars Ondersteunde Communicatie. Het programma bestaat verder uit 12 huisbezoeken en nog 2 workshops. Het programma van de workshops is afgestemd op de behoefte van de zes ouderparen.”

In de interventietrajecten van Stichting Milo speelt video een belangrijke rol dus ook in het ComOOK programma. Scholte: “We zetten Video Home Training in om aan ouders en het netwerk te laten zien hoe het kind communiceert. Het is ook een hulpmiddel voor OC behandelaars om een duidelijk beeld te krijgen van gebeurtenissen in een behandeltraject. Daarnaast gebruiken we Video Interactie Begeleiding (VIB). Deze opnames worden niet alleen thuis gemaakt, maar bijvoorbeeld ook bij de kinderopvang. VIB draagt bij aan inzicht in het functioneren van het kind op alle kerndomeinen van de ontwikkeling en geeft input voor het Communicatie Competentie Profiel (CCP).”

Het CCP is een ander vast onderdeel van een ComOOK traject. In een CCP worden beperkingen, belemmeringen, vaardigheden en mogelijkheden van zowel het kind als de omgeving in kaart gebracht. Daaruit volgt een advies voor de best passende communicatie ondersteuning.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Cursussen

    Cursus voor inwoners van Harderwijk die weinig met het openbaar vervoer reizen

    10 september 2025 om 13:49
    • Cursussen

    Radiozenders spelen grote rol in Week van Lezen en Schrijven

    9 september 2025 om 13:43

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht