Middelbare scholen richten speciale oplaadplekken in voor elektrische fietsen
En daar is dan ook een belangrijke rol weggelegd voor de brandweer. Die gaat meer adviserende diensten verlenen aan scholen en bedrijven. “Die zijn nu nog te veel alleen gericht op thuissituaties”, zegt Willemjan Muysson van Brandweer Nederland. Regelgeving omtrent het opladen van e-bikes op scholen zal er voorlopig niet komen, denkt Muysson. Het is belangrijker dat scholen weten wat de brandgevaren zijn en welke maatregelen zij daartegen kunnen nemen.
Fietsaccu’s vliegen vooral aan de lader in brand
Fietsaccu’s vliegen met name in de fik wanneer ze aan de lader liggen, vanwege een miscommunicatie in het proces. Dit kan dus ook op school gebeuren, als een accu in het klaslokaal ligt te laden. De rook die vrijkomt is extra giftig, giftiger dan ‘reguliere’ rook. Accu’s die ontploffen zijn ook nog eens veel minder aan te pakken dan telefoons of laptops waarbij dat gebeurt. Scholieren moet en daar binnen vijf seconden weg zijn.
Fietsenstalling met veertig stopcontacten
Sinds afgelopen zomer heeft het Linde College in Wolvega een speciale fietsenstalling met veertig stopcontacten voor elektrische fietsen. Scholieren zijn er blij mee, want ze kunnen na school meteen naar huis fietsen én hoeven de accu niet meer mee naar binnen te slepen. Speciaal voor deze accu’s heeft het CSG Guido in Amersfoort een brandveilige kast laten bouwen, waarin leerlingen hun accu aan de lader kunnen leggen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky