9 juni 2015 om 10:24
< 1 min lezen

Methodiek voor mensen met autisme helpt betekenis geven aan waarnemingen

Kinderen en volwassenen met autisme zouden grote problemen hebben als het aankomt op iets waarnemen en daar betekenis aan geven. Binnen Kentalis is een nieuwe methodiek ontwikkeld: conceptondersteunende communicatie. Dit moet de kinderen en volwassenen helpen bij het geven van een betekenis aan de dingen die ze waarnemen. Dat meldt Vakblad Vroeg.

Doordat kinderen en volwassenen met autisme bepaalde communicatieconcepten niet begrijpen, ontstaat er miscommunicatie, verminderde zelfstandigheid, verminderde sociale participatie, negatieve stemmingen, een laag zelfbeeld en soms (ernstige) gedragsproblemen. De methodiek moet ze helpen dit tegen te gaan.

De conceptondersteunende communicatie kan gebruikt worden bij iedereen met autisme. Het maakt dus niet uit welke leeftijd iemand heeft en op welk niveau van de spraak- en taalontwikkeling de betreffende persoon zit. De methodiek wordt door Kentalis al jaren met succes gebruikt. De methodiek wordt in een praktijkboek voor ouders en professionals uitgelegd en toegelicht in interactieve afbeeldingen en filmpjes. Degenen met een iPad kunnen het iBook met alle filmpjes gratis downloaden via de iBookstore met de trefwoorden ‘conceptondersteunende communicatie’. Voor degenen zonder iPad is er een PDF te downloaden waar de tekst en afbeeldingen in staan.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Cursussen

    Cursus voor inwoners van Harderwijk die weinig met het openbaar vervoer reizen

    10 september 2025 om 13:49
    • Cursussen

    Radiozenders spelen grote rol in Week van Lezen en Schrijven

    9 september 2025 om 13:43

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht